Placeholder image

Laboratorium Geologiczno-Hydrologiczne i GIS


Laboratorium geologiczno-hydrologiczne i GIS wchodziło w skład Zakładu Modelowania i Waloryzacji Środowiska w ramach Katedry Przyrodniczych Podstaw Ochrony Środowiska w Instytucie Ekologii i Bioetyki. Obecnie laboratorium znajduje się w CEiE.

Kierownikiem laboratorium jest dr Jan Sandner

CEiE-WFCh-UKSW



Nasza misja

Misją laboratorium geologiczno-hydrologicznego i GIS jest prawidłowa interpretacja rzeczywistości przyrodniczej, która nie da się sprowadzić jedynie do sumy ich części, ponieważ podlega ona ciągłej ewolucji, w której toku wyłaniają się coraz to nowe całości.

DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA-BADAWCZA-EDUKACYJNA

Działalność naukowa

  • Monitoring środowiska przyrodniczego wraz z metodyką waloryzacji.
  • Zarządzanie środowiskiem w oparciu o wybrane narzędzia systemów IT.
  • Zarządzanie środowiskiem w oparciu o wybrane narzędzia systemów IT.
  • Metody analiz danych przestrzennych warstwowych (nadawanie wag wybranym parametrom środowiskowym).
  • Tworzenie holistycznych modeli stanu środowiska przyrodniczego.

Działalność badawcza

  • Modelowanie prognoz dla zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym.
  • Konstruowanie wzorcowych modeli dla sytuacji kryzysowych, uwzględniających interakcyjność procesów środowiskowych.
  • Inwentaryzacja przestrzenna danych w zakresie nauk o przyrodniczych.
  • Metody IT w procesie udostępniania danych ocen stanu degradacji środowiska.

Działalność edukacyjna

Laboratorium geologiczno-hydrologiczne i GIS jest odpowiedzialne za realizację programu edukacji w zakresie przedmiotów:
  • nauk o Ziemi (geologia, geomorfologia, hydrologia i gospodarowanie wodą, meteorologia i klimatologia),
  • metody wyceny i parametryzacji środowiska przyrodniczego,
  • podstaw nauk o Ziemi w procesie regionalizacji i waloryzacji środowiska przyrodniczego,
  • technik informatycznych w zakresie gromadzenia i monitorowanie danych o środowisku naturalnym.

KIERUNKI EDUKACJI


Program wykładów oraz warsztatów w zakresie nauk o Ziemi jest ukierunkowany na zasady gromadzenia oraz udostępniania złożonych danych o środowisku przyrodniczym do celów planistycznych (plany miejscowego zagospodarowania, mapy geośrodowiskowe, strategie rozwoju gmin itp.) oraz zarządzania środowiskiem przyrodniczym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.


WYPOSAŻENIE LABORATORIUM - EDUKACJA



Wyposażenie laboratorium geologiczno-hydrologicznego i GIS, zostało zrealizowane w ramach projektu „Mazowieckie Centrum Laboratoryjne Nauk Przyrodniczych UKSW źródłem zwiększenia transferu wiedzy ze świata nauki do gospodarki dzięki wzmocnieniu infrastruktury badawczo-rozwojowej”.
Sprzęt został zakupiony w ramach projektu pt. „Mazowieckie Centrum Laboratoryjne Nauk Przyrodniczych UKSW źródłem zwiększenia transferu wiedzy ze świata nauki do gospodarki dzięki wzmocnieniu infrastruktury badawczo-rozwojowej”. Laboratorium geologiczno-hydrologiczne i GIS zostało wyposażone w sprzęt laboratoryjny na potrzeby badań: studialnych, laboratoryjnych oraz terenowych.



W badaniach studialnych podstawową rolę pełnią stacje Apple wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem bazo-danowym oraz do badań środowiskowych o charakterze geograficznym (GIS). Komputery te wykorzystywane są również w wizualizacji obrazów z mikroskopów polaryzacyjnych firmy ZEISS. Osobną grupę sprzętową w laboratorium hydrologicznym stanowią urządzenia laboratoryjno-terenowe do badań wybranych parametrów fizycznych i chemicznych wody.

PRZYKŁADOWE KIERUNKI EDUKACJI

  • Umiejętność korzystania z cyfrowych platform systemowych GIS w problematyce nauk o Ziemi (Geologia, Hydrologia itp.).
  • Tworzenie modeli macierzy elementów środowiska przyrodniczego i ich zmienności holistycznych.
  • Umiejętność stosowania profesjonalnych baz danych do gromadzenia danych przestrzennych oraz parametrów środowiska przyrodniczego (np. skała macierzysta, pH, frakcja granulometryczna, wilgotność itp.).
  • Umiejętność stosowania specjalistycznych urządzeń analityczno – pomiarowych na przykład do badania parametrów fizycznych i chemicznych wody.
  • Umiejętność doboru odpowiednich narzędzi informatycznych do stawianych zadań merytorycznych (np. model bonitacji gleb z uwzględnieniem jej potencjalnej odporności na zanieczyszczenia).
  • Analiza wraz z pozycjonowaniem danych wsadowych w procesie waloryzacji środowiska przyrodniczego.
  • Rola systemów IT w szeroko rozumianym procesie monitoringu środowiska.
  • Umiejętność stosowania mikroskopów polaryzacyjnych w badaniach petrograficznych.
  • Przegląd oraz analiza map geośrodowiskowych.

PROGRAMY EDUKACYJNE

Metody wyceny i parametryzacji środowiska przyrodniczego.
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów nauk geograficznych pt. Metody wyceny i parametryzacji środowiska przyrodniczego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju.
Hydrologia i gospodarowanie wodą

Studenci uczą się analizować zjawiska hydrologiczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego do procesów środowiskowych. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie metodyki oceny zasobów hydrologicznych. Szczegółowo poznają zasady obiegu wody, zagrożenia dla istniejących zasobów wody, degradacje chemiczną zasobów wody powierzchniowej oraz podziemnej. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie procesu zarządzania zasobami wodnymi z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju.

Przedmiot wykładany jest z zastosowaniem nowoczesnych multimedialnych oraz interaktywnych technik informatycznych. Studenci mają dostęp do materiałów edukacyjnych w ramach indywidualnych kont na dedykowanym serwerze w systemie e-learning. System e-learning służy również, jako platforma testowa oraz do interaktywnego kontaktu z wykładowcą.

Podstawy meteorologii i klimatologii
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (Meteorologia z Klimatologią) (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska klimatyczne z uwzględnieniem podejścia holistycznego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów klimatycznych, zachodzących w otaczającym środowisku.
Gromadzenie i monitorowania danych o środowisku przyrodniczym
Zajęcia z gromadzenia i monitorowania danych o środowisku przyrodniczym realizowane są w formie konwersatorium. Zakres merytoryczny przedmiotów przyrodniczych obejmuje wiedza z grupy przedmiotów Nauk o Ziemi (wg. OECD) z uwzględnieniem ich mechanizmów i wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych. Studenci uczą się analizować zjawiska zachodzące w środowisku przyrodniczym pod kątem możliwości ich monitorowania i zapisu w postaci relacyjnych baz danych do wykorzystania np. przy tworzeniu strategii rozwoju gmin. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na monitoring procesów zachodzących w otaczającym środowisku przyrodniczym. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju.
Podstawy nauk o Ziemi w procesie regionalizacji i waloryzacji środowiska przyrodniczego
Przedmiot stanowi podstawy merytoryczne dla procesu tworzenia strategii zrównoważonego rozwoju gmin, powiatów, miast.
W ramach wykładu przekazywana jest wiedza z grupy przedmiotów nauk geograficznych pt. Metody wyceny i parametryzacji środowiska przyrodniczego. Główny nacisk merytoryczny, położony jest na studia w zakresie rozumienia procesów środowiskowych mających wpływ na ocenę stanu środowiska. Wiedza ta powinna, pomóc absolwentom w podejmowaniu decyzji w zakresie prawidłowego procesu zarządzania środowiskiem przyrodniczym z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju.

STACJA METEO

Monitorowanie zagrożenia występowania pyłów zawieszonych


Podejmowany przez laboratorium projekt stacja METEO ma na celu, przede wszystkim wspomóc właściwe zarządzanie gminą z punktu widzenia występowania zagrożenia zanieczyszczeniami powietrza (w pierwszym etapie pyłami zawieszonymi). Okazuje się, że interpretacja wyników w korelacji z aktualnym stanem atmosfery stanowi poważne wyzwanie w podejmowaniu właściwych decyzji w strategii rozwoju gmin. Podejmowany projekt ma na celu stworzyć nową platformę mobilną w dostępie do właściwie przetworzonych danych pogodowych. Laboratorium Geologiczne, Hydrologiczne i GIS na UKSW udostępnia wybrane dane ze swojej stacji pomiarowej w zakresie występowania pyłów zawieszonych PM2.5 [µg/m3] oraz PM10 [µg/m3].




WITRYNA POMIARÓW PYŁÓW ZAWIESZONYCH New

OFERTA BADAWCZA I KOMERCYJNA

Projekty interaktywne

Laboratory Information Management System – LIMS

Konstruowanie interaktywnych wieloplatformowych systemów zarządzania informacją (Laboratory Information Management System – LIMS) dla laboratoriów nauk przyrodniczych (Life Sciences).

Wdrożenia IT

W ramach oferty proponujemy realizację projektu merytorycznego oraz pełną obsługę informatyczną.

Projekty interaktywne

Projekty interaktywne – WebDirect Scalability

Laboratorium realizuje wirtualne rejestracje przekrojów geologicznych, fragmentów terenu z wykorzystaniem technik informatycznych oraz optycznych o wysokiej rozdzielczości. Wynikiem tych prac są interaktywne obrazy w formie przekrojów, czy map cyfrowych z możliwością wykorzystania ich do celów naukowych, edukacyjnych, czy na rynku komercyjnym. Potencjalnym odbiorcą tego typu prac mogą być również Parki Narodowe, które realizują wirtualne projekty edukacyjne.

W ramach naszej działalności konsultingowej, projektowej i edukacyjnej oferujemy interdyscyplinarne podejście do problematyki ochrony środowiska. Zapraszamy instytuty naukowe, centra edukacji, jednostki administracji państwowej (gminy, powiaty, województwa) oraz firmy prywatne do merytorycznej współpracy.
  • Generic placeholder image
    Monitoring
    Monitoring zasobów środowiska wraz z metodyką waloryzacji.
  • Generic placeholder image
    Modele
    Modele zarządzania zasobami środowiska przyrodniczego.
  • Generic placeholder image
    Strategie rozwoju
    Strategie zrównoważonego rozwoju gmin (projekty, konsulting, analizy).
  • Generic placeholder image
    Prototypy
    Prototypy środowiska interakcji ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ochrony środowiska.
  • Generic placeholder image
    Systemy interaktywne
    Konstruowanie interaktywnych systemów zarządzania informacją dla laboratoriów nauk przyrodniczych (Life Sciences).
  • Generic placeholder image
    Projekty IT
    Techniki IT (projekty, wdrożenia i zarządzanie bazami danych) w udostępnianiu danych naukowych.

AKADEMICKI MAGAZYN EKOFORUM


EkoForum.eu jest to akademicki autorski magazyn opiniotwórczy, zajmujący się szeroko rozumianą problematyką ochrony środowiska oraz zarządzaniem zasobami przyrodniczymi. Motto Magazynu EkoForum.eu to promowanie idei zrównoważonego rozwoju.  #5 edycja Magazynu EkoForum.eu to całkowicie zmieniony layout. Celem przewodnim jest jak najskuteczniej połączyć czystość formy i prostotę przekazu informacji. Przez czystość formy należy rozumieć, przede wszystkim możliwość skupienia się internauty nad tekstem i dołączonym autorskim obrazem. Prostota przekazu, to narzędzia którymi, należy operować.





PLATFORMA MULTIMEDIALNO - EDUKACYJNA


Uruchomiona została platforma multimedialno-edukacyjna Laboratorium Geologicznego, Hydrologicznego i GIS. Na platformie prowadzone są wykłady online oraz prezentacje audio z problematyki Nauk o Ziemi dla studentów dziennych i podyplomowych. Platforma została uruchomiona w marcu 2020 w związku z ogłoszeniem pandemii i koniecznością prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. W piątek 29-05-2020 została podjęta decyzja przez kierownika laboratorium dr Jana Sandnera o jej utrzymaniu, jako stały element wspomagający proces edukacji na kierunku ochrona środowiska w CEiE na UKSW w ramach przedmiotów realizowanych w Laboratorium Geologicznym, Hydrologicznym i GIS.






NASZA MISJA

Misją naszą jest prawidłowa interpretacja rzeczywistości przyrodniczej która nie da się sprowadzić jedynie do sumy ich części, ponieważ podlega ona ciągłej ewolucji, w której toku wyłaniają się coraz to nowe całości. Umiejętność monitorowania cyfrowego, tych swoistych procesów synergistycznych w ujęciu holistycznym jest kluczem w prawidłowej interpretacji rzeczywistości przyrodniczej. Procesem niezbędnym do zrównoważonego zarządzania zasobami środowiska przyrodniczego.

KONTAKT

Laboratorium Geologiczne,
Hydrologiczne i GIS CEiE na UKSW

dr Jan Sandner
UL. WÓYCICKIEGO 1/3,
01-938 WARSZAWA, PL
T: +48 22 3809662
Zapraszamy do kontaktu

LABORATORIUM

Laboratorium Geologiczne, Hydrologiczne i GIS znajduje się w Centrum Ekologii i Ekofilozofii UKSW dawny Instytut Ekologii i Bioetyki. CEiE realizuje dwa kierunki studiów o specjalności Ochrona Środowiska jest to Monitoring Środowiska i Technologie Środowiskowe oraz Zarządzanie Środowiskiem i Edukacja Środowiskowa.